دیالوگ هام (عکاسباشی )

دیالوگ هام (عکاسباشی )

عکس های قدیمی ، دیالوگ فیلم و ...
دیالوگ هام (عکاسباشی )

دیالوگ هام (عکاسباشی )

عکس های قدیمی ، دیالوگ فیلم و ...

پدر نابینایان ایران



 نابینایان ایران توانایی خواندن و نوشتن خود را مدیون کشیشی آلمانی به نام ارنست یاکوب کریستوفل هستند که در سال ۱۳۰۴ نخستین آموزشگاه نابینایان ایران را در شهر تبریز بنیان نهاد. او به دانش‌آموزان این آموزشگاه خط و زبان فارسی و ترکی آذری آموخت و الفبای بریل را برای فارسی‌زبانان ابداع کرد. 

  

 کریستوفل به همراه دانش‌آموزانش در اصفهان



کریستوفل پس از چند سال تدریس، تبریز را به مقصد اصفهان ترک کرد و در این شهر آموزشگاهی تازه برای نابینایان راه‌اندازی کرد. کار او از آن جهت اهمیت دارد که تا پیش از تأسیس آموزشگاه‌هایش در تبریز و اصفهان، نابینایان در ایران از هیچ امکانی برای تحصیل و سوادآموزی برخوردار نبودند. 



کریستوفل در مجموع نیمی از زندگی خود را صرف بنای سازمان‌های آموزشی و پرورشی برای نابینایان در ترکیه و ایران کرد و شاگردان بسیاری را تحویل جوامع دو کشور داد. افشین استدآبادی یکی از آخرین شاگردان او به دویچه‌وله می‌گوید: «با اینکه همیشه با ما مهربان بود، جذبه‌ صدایش طوری همه را می‌گرفت که کسی در برابرش سر و صدا نمی‌کرد. مرد ۸۰ ساله موسیقی، خط بریل، بیولوژی، فارسی و آلمانی درس می‌داد و در اصل می‌خواست همه‌ کارهای آموزشگاه را از تدریس و تعمیر وسایل و کار در باغ و تیمار حیوانات، یک تنه خودش انجام دهد.»




در سال ۱۹۴۳ که نیروهای متفقین در ایران حرف اول را می‌زدند، کشیش کریستوفل بازداشت و به اتهام همکاری غیرمستقیم با رژیم آلمان نازی چهار سال در اردوگاه‌های اسرای جنگی به سر برد. پس از اثبات بی‌پایه بودن اتهامات وارده بر کشیش کریستوفل، او مدتی را در غرب آلمان با هدف تأسیس پرورشگاهی برای قربانیان جنگ جهانی دوم سپری کرد اما دوری از ایران را تاب نیاورد و در سال ۱۹۵۱ بار دیگر به آموزشگاه خود در اصفهان بازگشت.



آموزشگاه بچه‌های نابینا در شهر تبریز. کشیش کریستوفل به دانش‌آموزان این آموزشگاه خط و زبان فارسی و ترکی آذری آموخت و الفبای بریل را برای فارسی‌زبانان ابداع کرد.



کریستوفل تا پایان عمر یعنی ۲۳ آوریل ۱۹۵۵ (۴ اردیبهشت ۱۳۳۴) به تلاش خود در مسیر آموزش و پرورش نابینایان ایران ادامه داد و پس از وفاتش همانجا در آرامگاه ارامنهٔ اصفهان به خاک سپرده شد. 


یوهانا هارمز (دوم از چپ) یکی از کارکنان آموزشگاه کریستوفل در کنار دانش‌آموزان دختر نابینا.


تصویری متعلق به سال ۱۹۳۷ که ارنست یاکوب کریستوفل را در شهر اصفهان در حالی که جغدی در دست دارد، نشان می‌دهد. در سال ۱۹۴۳ که نیروهای متفقین در ایران حرف اول را می‌زدند، کریستوفل بازداشت و به اتهام همکاری غیر مستقیم با رژیم آلمان نازی چهار سال در اردوگاه‌های اسرای جنگی به سر برد.


کلاس درس در تبریز


یکی از معدود تصاویر به جا مانده از سال‌های پایانی عمر کشیش کریستوفل در کنار دانش‌آموزانش در شهر اصفهان در سال ۱۹۵۴.




کریستوفل تا پایان عمر یعنی ۲۳ آوریل ۱۹۵۵ (۴ اردیبهشت ۱۳۳۴) به تلاش خود در آموزش و پرورش نابینایان ایران ادامه داد. او پس از وفاتش همانجا در آرامگاه ارامنه‌ی اصفهان به خاک سپرده شد.


منبع سایت دویچه له آلمان

نظرات 7 + ارسال نظر
طاهری شنبه 15 فروردین 1394 ساعت 17:46 http://koodaki.org

مطلب جالبی بود. طاهری از موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان

لیلا جمعه 10 مرداد 1393 ساعت 22:44

بسیار عالی. اولین بار بود این وبلاگ را می دیدم.خیلی خوشم اومد.

ممنون

النا یکشنبه 29 تیر 1393 ساعت 23:45

عالی بود

فرزانه ا چهارشنبه 25 تیر 1393 ساعت 09:59

درود
ممنون ازاشتراک

مثل بقیه مطالب عالی بود

سپاس
بزرگواری دوست خوبم

پدرام چهارشنبه 25 تیر 1393 ساعت 09:39

ای ول خیلی خیلی کارت درسته .

متشکرم

گل بی منت باران چهارشنبه 25 تیر 1393 ساعت 09:17

خیلی زیبا بود عکاسباشی

واقعا همیشه مطالب شما یه حس آرامش همراه با دلتنگی و کلا یه بغض مقدس رو برام به همراه داره...

زنده باشی و پاینده

سپاس از شما

الهام چهارشنبه 25 تیر 1393 ساعت 09:11 http://tagged.blogsky.com/1393/03/04/post-123

سلام وبلاگتو دیدم خوب بود ولی چرا بازدیدش کمه؟ بیا تو این ثبت نام کن هم بازدید وبلاگتو ببر بالا هم تو گوگل شناخته شو. بیا تو وبلاگم یه لحظه
http://tagged.blogsky.com/1393/03/04/post-123/

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.