دیالوگ هام (عکاسباشی )

دیالوگ هام (عکاسباشی )

عکس های قدیمی ، دیالوگ فیلم و ...
دیالوگ هام (عکاسباشی )

دیالوگ هام (عکاسباشی )

عکس های قدیمی ، دیالوگ فیلم و ...

پرده آخر : امیر کبیر


پرده اول :
روز 20 دیماه یکی ازتلخ ترین وقایع این مملکت است. روزی که رگ اصلاحات در حمام فین کاشان زده شد. میرزا محمدتقی خان فراهانی ملقب به امیرکبیر درسال 1186 درروستای هزاوه ازتوابع اراک بدنیا آمد. پدرش آشپزقائم مقام فراهانی بود. دو همسر اختیارکرد که اولی دخترعموی خویش بود و ازاو سه فرزندداشت. دیگری خواهر تنی ناصرالدین شاه بود.ازدواج دوم گویا به اجبار شاه بوده چون درنامه ای به شاه گریزی میزند: از اول برخورد قبله عالم معلوم است که نمیخواستم در این شهرصاحب خانه وعیان شوم، بعدبحکم همایون وبرای پیشرفت خدمت شما این عمل را اقدام کردم.


  

پرده دوم :
گریبادوف روسی درایران بقتل میرسد. باتوجه باینکه روس وانگلیس قدرت زیادی در ایران دارند ، نخستین ماموریت رسمی امیرکبیر جوان در 22 سالگی جهت عذرخواهی رسمی از تزارروسیه شروع میشود. ماموریت دوم دیگر درزمینه اختلافات مرزی ایران و عثمانی که دوسال بطول میانجامد.



پرده سوم :
محمدشاه فوت کرده است و ناصرالدین شاه که شاهزاده است و درتبریز ساکن است باخبر شده وقصد عزیمت به تهران میکند. این کارتدارک ویژه ای امنیتی میطلبد که توسط امیرکبیر و با سی هزارتومانی که ازتاجر تبریزی میگیرد صورت میپذیرد. او با یم نیروی نظامی وارد تهران میشود.امیردستور میدهد کهازورود دوستان نزدیک شاه به تهران جلوگیری نمایند.دلیل این کار حفظ شان شاه جوان است.



پرده پنجم :

امیر دست به اصلاحات گسترده میزند. همه ما داستان آبله کوبی را بارها شنیده ایم. روزی که امیردر سال 1226 وزمانی که مقاومت مردم را میبند برجهالت مردم گریه میکند.

اصلاحات بصورت گسترده و در جهات مختلف صورت میپذیرد. مهمترین آنها ساختن مدرسه به شیوه اروپائیان است. امیر ریشه جهل را درآموزش ناصحیح میداند و دستور ساخت دارالفنون را میدهد. رشته های تحصیلی چون شیمی ،هندسه، ریاضی ، طب ، توپخانه ، پیاده نظام ، مشق نظام ، معدن ، جغرافیا، زبان فرانسه ، عربی و ادبیات فارسی در آنجا تدریس میشود.معلمان این مدرسه خارجی هستند. انگلیسی و روسی نبودن یکی از شروط اصلی جهت تدریس است. هرچند عمر ایشان کفاف نداد که ثمره کار خود راببیند ، اما همین دانش آموختگان بودند که موج جدید روشنفکری را در ایران ساختند.






پرده ششم:
18 بهمن 1229 و انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه بدستور امیرکبیر صورت میگیرد. اشتراک روزنامه برای همه مستمری بگیران دولتی که بیش از 200 تومان حقوق میگیرند اجباری است.اخبارداخلی و دربار ، شهرهای ایران و احوال کشورهای اروپایی و حتی حوادث نیز چاپ میکند. همزمان با این روزنامه نیویورک تایمز درآمریکا چاپ میشود.و اکنون با یک میلیون نسخه هنوزادامه دارد.ولی وقایع اتفاقیه ما کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟



پرده هفتم :
رشوه در دستگاه دولت بشدت ریشه دوانیده و بصورت امری رایج درآمده است.او بشدت با آن مبارزه میکند.حقوق شاه را کم کرده و به ماهی دوهزارتومان میرساند.حقوق دیگر درباریان و روحانیون درباررا نیز کم میکند.یکی از مشکلات رایج کشور دادن برات های بی اعتبار است که درازای آن پول گرفته شده و برگشتی نداشته. او دستور میدهد که آنان را نقد کنند.و دیگر برات بی اعتبار صادر نشود.مامورین دولت که برای انجام ماموریت از مردم آذوقه به زور گرفته بودند از این کار منع میشوند و خود حق ماموریت از دولت میگیرند.درآمد کشور درآخرین سال صدرات به سه میلیون تومان میرسد.در حالیکه خرج دولت دومیلیون ششصد هزارتومان است.او هیچ هدیه ای را نمی پذیرد ، دکتر یاکوب ادواردپولاک اتریشی میگوید: پولهایی که به امیر میدادند و نمیگرفت خرج کشتنش شد.


اداره پست در زمان قاجار


پرده هشتم :
دادن لقب چیزی است که دربار به راحتی و حتی در مقابل دریافت وجه از مردم صورت میگرفت. او این عمل را منع میکند.قمه کشی و الواطی ، حمل سلاحهای سردوگرم و از همه مهمتر رسم قاعده بست نشینی را لغود میکند.تاسیس قراولخانه و سروسامان دادن چاپارخانه ها و نظم دادن به ارتش ازاقدامات دیگر این بزرگمرداست.       همچنین توسعه پست که از مهمترین نشانه های امنیت و تسریع در حامل کالاست ازاقدامات مهم وی تلقی میشود. ساخت سفارتخانه های دائمی در لندن و سن پترزبورگ و چند کاردار درکشورهای اروپایی برای اولین بار صورت میگیرد.شورش سالار در خراسان که داعیه حکومت مستقل داشت را بشدت سرکوب ساخت.



پرده نهم :
20 آبان 1230 است که حکم برکناری از صدرات صادرمیشود. او پیشنهاد حکمرانی ولایات را نمیپذیرد و در مراسم شاه سلام هم حضور پیدا نمیکندو در30 آبان از کلیه امور و مناصب خلع میشود و به کاشان تبعید میشود. مدت خدمت ایشان سه سال و سه ماه است.



پرده آخر:
جمعه 20 دیماه سال 1230 ، حکم قتل امیررا ازشاه میگیرند. حاج علی خان فراشباشی ماموراین کار میشود.او به فین کاشان رفته و زمانی که امیردرحمام است با کمک همدستانش رگ امیررا میزند. رگ اصلاحات درفین کاشان زده میشود و اوبرای همیشه خاموش میشود. ابتدا در کاشان دفن شد. ولی بعداز مدتی به اصرار همسرش در کربلا دفن میشود.این کار حتی دولت انگلیس را هم عصبانی کرده و وحشی منشانه اعلام میکند.

نظرات 10 + ارسال نظر
رضا دوشنبه 19 آبان 1393 ساعت 14:58

درود . بهتون افتخار میکنم به خاطر عکس های تاریخی زیبایی که گذاشتی . موفق و پاینده باشی .

سعید کریمی چهارشنبه 25 دی 1392 ساعت 18:49

عالی

دل نویس دوشنبه 23 دی 1392 ساعت 15:31

عالی

موسیقی من ... یکشنبه 22 دی 1392 ساعت 17:26 http://my-music.blogsky.com

رگ اصلاحات از مستی شاه زده شد.
/قالب زیبا!/

مریم جمعه 20 دی 1392 ساعت 18:19

درود و زنده باد یادش و نامش...

یکی مثل همه پنج‌شنبه 19 دی 1392 ساعت 13:52

ممنون حسین جان
درود بر روان این بزرگ مرد

باران پنج‌شنبه 19 دی 1392 ساعت 12:45

عالی بود
سپاس دوست عزیز

مریم پنج‌شنبه 19 دی 1392 ساعت 07:51 http://mariabi.blogsky.com/

سلام.
مثل همیشه عالی
اینقدرها نمی شناختمش ولی به لطف شما حال می دانم چه مرد بزرگی بود.

نسیم صبح پنج‌شنبه 19 دی 1392 ساعت 00:58

عالی بود . . . ممنون از یاد آوری این مرد بزرگ . . .

فرزانه ا چهارشنبه 18 دی 1392 ساعت 18:37

درود
ممنون

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.